Hyppää sisältöön

APTEEKKIJÄRJESTELMÄN PERUSTEET nousevat silloin tällöin julkiseen keskusteluun. Perusteita on arvioitu Suomessa useaankin otteeseen, ja aina on tultu siihen johtopäätökseen, että sääntelyn tukijaloilla on saavutettu hyvin lääkehuollon tavoitteisiin ja asiakkaiden tarpeisiin vastaava järjestelmä.

Silti siitä keskustellaan säännöllisin väliajoin – ja hyvä niin.

Apteekin voi Suomessa omistaa vain proviisori. Terveydenhuollon ammattilaisen omistuksella varmistetaan, etteivät taloudelliset intressit nouse ohi terveydenhuollollisten tavoitteiden.

Proviisoriomistuksella pystytään varmistamaan myös kotimainen omistus ja verojen maksaminen Suomeen. Toisin kuin naapurimaissa, meillä apteekit eivät toimi ulkomailta ohjattuina ja omistettuina ketjuina.


SILLOIN TÄLLÖIN
on tuotu esiin myös ajatus siitä, että apteekkiluvan voisi myöntää kaikille proviisoreille, jotka täyttävät myöntämiselle asetetut ehdot. Apteekkilupien määrää säädellään, jotta apteekit säilyttävät toimintakykynsä ja myös syrjäseutujen apteekkipalvelut voidaan turvata.

Kysymys ei ole kuitenkaan vain syrjäseuduista, vaan mitä suuremmassa määrin kaupunkimaisten alueiden lääkehuollosta. Apteekkien määrän kasvaessa niiden yksikkökoko pienenee, kuten myös apteekin varasto. Vähänkään harvinaisempien lääkkeiden toimitusajat pitenevät, jos varastosta puuttuva lääke joudutaan tilaamaan. Apteekin varasto on laajuudessaan hyvin erilainen kuin monen muun liikkeen.

Apteekkien määrää voidaan kasvattaa nykyisen järjestelmän puitteissa siellä, missä uusille apteekeille on tarvetta. Uusi apteekki perustetaan kasvavalle alueelle usein kunnan aloitteesta.


APTEEKIN OSUUS
lääkkeen hinnasta on Suomessa keskimäärin hieman alle 24 prosenttia. Osuus sisältää lääkkeen jakelun ja siihen liittyvän neuvonnan. Vähittäiskauppaan verrattuna osuutta voi tuskin pitää suurena.

Suomen apteekkijärjestelmä on toiminut erinomaisesti ja taannut apteekkipalvelut yhdenvertaisesti kaikille suomalaisille. Apteekit ovat todellisia terveydenhuollon lähipalveluita, joissa asiakkaat pääsevät terveydenhuollon ammattilaisen juttusille saman tien, aikaa varaamatta ja kaiken lisäksi vielä maksutta.

Viime vuonna tehdyn selvityksen mukaan apteekkien neuvonta vähentää merkittävästi – jopa lähes 900 miljoonan euron verran – perusterveydenhuollon kuormitusta.

SOTE-UUDISTUS TEHDÄÄN tällä vaalikaudella, ja siihen tarvitaan myös apteekkeja. Olisi hyvin lyhytnäköistä politiikkaa heikentää apteekkiverkostoa ja apteekkien palvelukykyä heikentämällä apteekkijärjestelmän tukijalkoja.

Kansalaisten yhdenvertaisuus, kotimainen yrittäjyys ja asiakkaiden tarpeisiin vastaava terveydenhuolto ovat arvoja, joiden soisi olevan jatkossakin keskeisiä apteekkijärjestelmän kehittämisessä.

Kirjoittaja on Apteekkariliiton toimitusjohtaja.

**

Utan tidsbeställning och kostnadsfritt

APOTEKSSYSTEMETS GRUNDER tas tidvis upp i den offentliga debatten. Grunderna har utvärderats flera gånger i Finland och varje gång har man kommit till att regleringen som grundpelare ger ett system som svarar bra på läkemedelsförsörjningens målsättningar och kundernas behov. Trots det diskuteras regleringen med jämna mellanrum – och det är helt bra.

I Finland kan apotek ägas endast av provisorer. Med det vill man försäkra sig om att inte ekonomiska intressen går före hälsovårdens målsättningar.

Med provisorsägandet garanteras även inhemskt ägande och att skatterna betalas till Finland. Till skillnad från apotek i våra grannländer styrs och ägs inte våra apotek av utländska kedjor.

DÅ OCH DÅ har också tanken förts fram att apotekstillstånd kunde beviljas alla provisorer som uppfyller kriterierna för beviljandet. Antalet apotekstillstånd begränsas för att apoteken ska bevara sin funktionsförmåga och apotekstjänster ska finnas även för människor i glesbygden.

Men det är inte bara frågan om glesbygden utan i hög grad också läkemedelsförsörjningen i mer tättbebyggda områden. När antalet apotek ökar minskar deras storlek och då även deras lager. Det betyder att fler läkemedel måste beställas för att de inte finns i lagret, vilket ökar leveranstiden. Apotekets lager är till sin storlek väldigt annorlunda än många andra affärers.

Apotekens antal kan inom ramen för det nuvarande systemet ökas där det finns behov av nya apotek. Ett nytt apotek grundas ofta i växande områden på kommunens initiativ.

APOTEKETS ANDEL av läkemedlets pris är i Finland i medeltal lite under 24 procent. Det inkluderar både rådgivning och expediering av läkemedlet. I jämförelse med andra affärer kan andelen knappast anses stor.

Finlands apotekssystem har fungerat utmärkt och garanterat apotekstjänster jämlikt åt alla finländare. Apoteken är verklig närservice inom hälsovården, där kunderna direkt kommer åt att diskutera med en hälsovårdsexpert, utan att beställa tid och dessutom kostnadsfritt.

Apotekens rådgivning minskar belastningen på primärvården märkbart – till ett ekonomiskt värde av nästan 900 miljoner euro – enligt en utredning som gjordes förra året.

VÅRDREFORMEN GENOMFÖRS den här valperioden och för den behövs även apoteken. Det skulle vara väldigt kortsiktig politik att försvaga apoteksnätet och apotekens serviceförmåga genom att försvaga apotekssystemets grundpelare.

Man kan hoppas att medborgarnas jämlikhet, inhemskt företagande och hälsovård som svarar mot kundernas behov även i fortsättningen får vara centrala faktorer vid utvecklandet av apotekssystemet.

Skribentten än verkställande direktör på Apotekareförbundet.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times