Hyppää sisältöön

MONET kunnat tulevat kamppailemaan terveydenhuollon velvoitteidensa kanssa lähivuosina. Terveyspoliittiset asiat ovat suuressa roolissa myös uudella hallituksella. Nyt tarvitaan kaikkien terveydenhuollon toimijoiden yhteistyötä, jotta hyvinvointi ja terveys säilyvät vähintään entisellä tasolla, mieluummin kohenevat. Kaikkien Suomen kansalaisten täytyy saada peruspalvelut riippumatta asuinpaikastaan.

Kunnat ovat viime vuosina ulkoistaneet useita palvelujaan. Kaikki ei ole aina käynyt kivuttomasti. On tarjouskilpailuja, joissa kriteerinä on ollut vain alhainen hinta eikä palvelun tasolla ole ollut mitään merkitystä. Yksi surullisen kuuluisa esimerkki tästä on Helsingin kaupungin vammaisten kuljetuspalvelujen järjestäminen muutama vuosi sitten.

Apteekit ovat viime aikoina törmänneet näihin hankintalain mukaisiin kilpailutuksiin. Monissa tapauksissa kunnat ovat kyseenalaisesti kilpailuttaneet yksityisten asiakkaiden annosjakelun, jonka asiakkaat kuitenkin itse maksavat.

Kilpailutus on aivan eri silloin, kun kunta maksaa palvelun. Joskin silloinkin pelkkä hinta kilpailutusten kriteerinä on aika arveluttava.

Koneellisen annosjakelupalvelun päämääränä on turvata asiakkaan taloudellinen, tarkoituksenmukainen ja turvallinen lääkehoito. Tämä asia on tullut hienosti esiin sekä Lääkepolitiikka 2020 -asiakirjassa että Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmän mietinnössä. Nyt tarvitaan nopeita toimia asian toteuttamiseksi.

Apteekkitoiminnan kehittämistyöryhmän konkreettiset ehdotukset annosjakelun teknisen toteutuksen parantamiseksi ovat välttämättömiä. Samoin potilasta koskevat uudistusehdotukset: annosjakelun samanhintaisuus, korvattavuuskriteerien tarkistus, Kelan erityiskorvattavien lääkkeiden omavastuiden poistaminen sekä laskutus lääkkeiden toimituksen yhteydessä ovat asiakkaan etu. Puhumattakaan siitä, että kaikki muut terveydenhuollon palvelut, myös kotihoidon suorittama lääkkeiden manuaalinen annosjakelu, ovat asiakkaalle arvonlisäverottomia, toisin kuin apteekkien koneellinen annosjakelupalvelu.

Kun annosjakelun tekniset asiat saadaan ratkaistua, tarvitaan vielä paljon yhteistyötä ja erityisesti rakentavaa asennetta. Yhteistyö viranomaisten ja toimijoiden kesken sekä tiedonkulku lääkärin, kotihoidon ja apteekin välillä on oltava joustavaa. Palvelun keskipisteenä olevaa asiakasta ei saa unohtaa, päämääränähän on asiakkaan hyvinvoinnin lisääminen onnistuneen lääkehoidon avulla.

Riitta Andersin
Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times