Hyppää sisältöön

SUOMEN APTEEKEILLA on Euroopan pisimmät aukioloajat. Apteekkimme ovat sijoittuneet jo 1990-luvun alusta lähtien myös kauppakeskuksiin ja marketteihin, koska ihmiset haluavat saada sieltä myös apteekkipalvelunsa.

Apteekkien asiakaspalvelussa tarjotaan todellista farmaseuttista asiantuntemusta. Reseptilääkkeitä ei tarvitse jonottaa muutamaa minuuttia pitempään. Apteekkeja on enemmän kuin R-kioskeja ja myös pienillä paikkakunnilla, joista posti, pankit ja muut terveyspalvelut ovat kadonneet. Itsehoitolääkkeiden valikoima on laaja ja lääkkeen ostaja saa todellista neuvontaa oikean lääkkeen valitsemiseksi.

Suomalaiset ovatkin erittäin tyytyväisiä apteekkiensa palveluun. Me olemme toimineet eri tavalla kuin esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa.

Norjan suuri apteekkimuutos 2000-luvun alussa perustui juuri siihen, että apteekit eivät seuranneet asiakkaidensa tarpeiden muuttumista apteekkipalvelujen saatavuuden ja aukioloaikojen suhteen. Ruotsissa valtion monopoli palveli paremmin, mutta apteekkeja oli vähän ja ne keskittyivät suuriin taajamiin. Toki muitakin syitä, kuten poliittisia, löytyi molemmissa maissa.

Nyt Ruotsi tulee lähemmäksi eurooppalaista yrittäjyysmallia ja Norja taas on sulkenut apteekkimarkkinansa kolmelle kansainväliselle tukkukaupalle.

APTEEKKARILIITTO TEETTI jälleen toukokuussa Taloustutkimuksella Ihmisten kokemukset ja odotukset apteekkipalveluista  -tutkimuksen.  Kysymyksiin vastasi tuhat 15-79-vuotiasta suomalaista.

Viimeisimpään apteekkikäyntiinsä kertoi olevansa erittäin tai melko tyytyväinen enemmän kuin yhdeksän kymmenestä (94 %) haastatellusta. Apteekkien määrää piti riittävänä 88 prosenttia ja aukioloaikoja 82 prosenttia vastanneista.

Apteekki on reseptilääkkeiden mieluisin ostopaikka valtaosalle (89 %) suomalaisista. Vain harva (1 %) ostaisi reseptilääkkeet mieluiten nettiapteekista, jos se olisi mahdollista. Myös itsehoitolääkkeet enemmistö (54 %) ostaa mieluiten apteekista.

Apteekkien palveluista tärkeimpinä pidetään lääkkeiden yhteensopivuuden tarkistamista, lääkeneuvontaa ja lääkekorvauksen saamista suoraan apteekista. Apteekin henkilökunnan suullisesti antama lääkeneuvonta onkin tutkimuksen mukaan tärkein lääkeneuvonnan lähde.

TÄSSÄ ON MONTA SYYTÄ kehittää ammatillisesti laadukasta ja asiakkaiden tarpeet huomioivaa apteekkia eteenpäin. On mieluisaa, jos marraskuussa aloittava Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus on mukana apteekkitoiminnan kehittämisessä.

On erittäin tarpeellista huolehtia siitä, ettei hyvin toimivia ja kuluttajien arvostamia palveluja vaaranneta. Sosiaali- ja terveysministeriöltä odotetaan hallitusohjelman lupausten lunastamista erityisesti pienten apteekkien taloudellisen aseman turvaamisessa.

Mika Vidgrén

Kirjoittaja on Suomen Apteekkariliiton puheenjohtaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times