Hyppää sisältöön

Itä-Suomen yliopisto ja Fimea ryhtyvät tutkimaan uusien lääkkeiden medianäkyvyyttä. Tutkimushankkeen taustalla ovat lääkekustannusten kasvu ja se, miten media vaikuttaa muun muassa mielikuviin lääkkeistä ja lääkehoitojen hyödyistä.

Lääkekustannukset ovat Suomessa noin 3,8 miljardia euroa vuodessa. Tästä Kela maksaa lääkekorvauksia noin 1,8 miljardia euroa. Kustannuksia kasvattavat etenkin uudet ja kalliit lääkkeet sekä lääkkeiden käyttöaiheiden laajennukset.

Medialla puolestaan on tutkijoiden mukaan informoinnin ohella merkittävä rooli terveydenhuollon poliittiseen päätöksentekoon vaikuttamisessa, yleisen mielipiteen muokkaamisessa ja esimerkiksi lääketieteellisten hoitojen kysyntään ja tarjontaan vaikuttamisessa. Medianäkyvyys tarjoaa myös keinon vaikuttaa mielikuviin ja mielipiteisiin lääkkeistä ja lääkehoidon hyödyistä.

Mukana myös sosiaalisen median sisällöt

Itä-Suomen yliopiston farmasian laitos ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea toteutettavat yhteistyössä tutkimushankkeen, jossa tutkitaan uusien lääkkeiden medianäkyvyyttä. Tutkimuksessa tarkastellaan journalistisessa mediassa sekä internetissä ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä, potilaskertomuksia ja muita narratiiveja sekä sitä, kenelle mediasisältöjä eri kanavissa on suunnattu.

Lisäksi tutkitaan lääkäreille suunnattua viestintää ennen uusien lääkkeiden myyntilupaa ja korvattavuuspäätöstä sekä haastatellaan terveystoimittajia ja potilasjärjestöjen edustajia.

Tutkimus toteutetaan syyskuun 2024 ja joulukuun 2026 välisenä aikana. Sen rahoittaa Kela.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 1 times
Said to be thoughtful 1 times
Has raised questions 2 times
Disagreed 2 times