Kesä kasvatti etälääkäripalvelun kysyntää Vähänkyrön apteekissa
- 12.08.2016 at 09:28
Etälääkäripalvelua tarjotaan nyt viiden apteekin yhteydessä.
Etälääkäripalvelua tarjotaan neljässä muussakin apteekissa. Palvelua on käytetty akuuttien ja kiireettömien asioiden hoitoon.
Vaasan Vähänkyrön apteekin yhteydessä toimivan etälääkärivastaanoton kysyntä kasvoi kesällä selvästi hiljaisen kevään jälkeen.
Kysynnän kasvuun vaikutti odotetusti läheisen terveysaseman kesäsulku, kertoo apteekkari Samuli Ojala.
– Kaiken kaikkiaan käyttö on ollut laajaa akuuteista infektioista ja kiputiloista pitkäaikaisten sairauksien hoitoon, Ojala kuvailee.
Etälääkäripalvelu ei ole apteekin liiketoimintaa
Vähänkyrön apteekki on Suomessa ensimmäinen, jonka yhteyteen on perustettu etälääkärin vastaanottomahdollisuus. Palvelu avattiin viime keväänä.
Vähässäkyrössä asiakas voi itse valita, mitä etälääkäripalvelua hän haluaa käyttää. Apteekin yhteydessä palveluita tarjoavat Terveystalo, EMA group ja Doctagon.
Apteekkari Ojala on tyytyväinen, että palveluntarjoajia on useita – näin asiakas on saanut asiansa hoitumaan luotettavasti ilman viiveitä myös pahimpaan loma-aikaan.
– Terveystalo on tarjonnut asiakkaille myös mahdollisuutta suoraan erikoislääkärin vastaanotolle, ja se on selvästi kiinnostanut, Ojala kertoo.
Yhden kerran erikoislääkäri ilmoitti etukäteistiedustelun jälkeen, että potilas ja hänen ongelmansa eivät sovellu hoidettavaksi etänä.
– Minusta tämä on osoitus siitä, että lääkärit toimivat etäpalveluiden suhteen vastuullisesti ja tiedostavat mallin rajat.
Myös jatkohoitoon ohjaaminen julkiselle puolelle on onnistunut lähetteillä ja lääkärintodistuksetkin on potilaille tarvittaessa saatu, Ojala jatkaa.
Apteekki auttaa asiakasta tarvittaessa yhteyden ottamisessa ja sen arvioimisessa, vaatiiko vaiva lääkärin konsultaatiota. Etälääkäritoiminta ei ole apteekin liiketoimintaa.
Etälääkäripalvelua neljässä muussakin apteekissa
Toistaiseksi yhteys on tarjolla neljässä ryhmittymän apteekissa, eli Kittilässä, Ilomantsissa, Porvoon Uudessa apteekissa ja Kuusamon I apteekissa.
Kittilä aloitti palvelun YTA-apteekeista ensimmäisenä. Apteekkari Minna Loukusa kertoo, että terveyskeskuslääkäreiden, asiakkaiden ja paikallismedian suhtautuminen asiaan on ollut oikein myönteistä. Palvelun käyttö on kuitenkin ollut vielä vähäistä.
– Internet-yhteyden välityksellä tapahtuvaan yhteydenpitoon Helsingissä toimivaan lääkäriin tuntuu olevan vielä kynnys, Loukusa kuvailee.
Palvelu kuitenkin toimi hyvin, kun apteekkiin tuli kämmenselkänsä ruosteiseen peltiin repäissyt asiakas etsimään apua.
Kämmenselkä oli turvonnut ja lämmin. Sidetarvikkeiden sijasta apteekissa suositeltiin lääkärin hoitoa.
Vaihtoehtoja oli kolme: terveyskeskuksen päivystys, yksityislääkärin vastaanotto Levillä tai sitten etälääkärikonsultaatio apteekin tiloista. Asiakas valitsi etäpalvelun.
– Avasimme yhteyden, ja kymmenen minuutin odotuksen jälkeen asiakas pääsi vastaanotolle. Asiakas sai sähköisen reseptin antibioottikuurille, ja neuvoimme hänelle myös sidetarvikkeet, haavanpuhdistusvälineet ja itsehoitoon sopivat särkylääkkeet, Loukusa kertoo.
– Tälle asiakkaalle videokokouksiin osallistuminen oli arkipäivää, mikä oli varmasti avainasia asiakkaan ennakkoluulottomaan suhtautumiseen, Loukusa pohtii.
Apteekkari Minna Loukusan kanssa kuvassa on farmaseutti Anu Lahtinen.