Otetaan opiksi!
- 22.01.2013 at 11:27
Kun sattuu toimituspoikkeama, syyllistämistä tärkeämpää on tarkastella toimintaa ja miettiä, miten vahinko on jatkossa ehkäistävissä.
Kun sattuu toimituspoikkeama, syyllistämistä tärkeämpää on tarkastella toimintaa ja miettiä, miten vahinko on jatkossa ehkäistävissä.
– On täysin luonnollista, että virheitä sattuu kaikille ihmisille. Suurempi erhe on olla reagoimatta niihin ja olla ottamatta niistä opiksi, toteaa Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Tuula Teinilä.
Virheillä Teinilä viittaa toimituspoikkeamiin. Sellaisesta on kysymys, jos apteekissa tahattomasti poiketaan lääkemääräyksestä. Kyseessä voi olla esimerkiksi väärän lääkkeen, annoksen, lääkemuodon tai lääkemäärän toimittaminen.
Apteekkariliiton ylläpitämä sähköinen toimituspoikkeamien raportointijärjestelmä otettiin käyttöön viime heinäkuussa
– Poikkeamien järjestelmällinen kirjaaminen, analysointi ja käsittely on hyvä tapa varmistaa se, että koko henkilökunta voi oppia jotain tapahtuneista poikkeamista. Sähköinen työkalu helpottaa tätä työtä, Teinilä kertoo.
Myös lääkeviranomainen vaatii, että havaitut toimituspoikkeamat dokumentoidaan ja käsitellään apteekissa.
– Apteekkien ei kuitenkaan tarvitse pelätä sitä, että toimituspoikkeamien määrään puututtaisiin apteekkitarkistuksissa. Tärkeämpää on se, mitä niille tehdään ja miten niitä käsitellään henkilökunnan kanssa, painottaa yliproviisori Anna von Bonsdorff-Nikander Fimeasta.
TIINA KUOSA
Aiheesta lisää tällä viikolla ilmestyvässä Apteekkarilehdessä.