Näätsaari: Palvelujen saatavuuteen kiinnitettävä huomiota
- 30.04.2012 at 11:09
Nykyinen järjestelmä toimii hyvin, mutta jatkossa entistä enemmän on kiinnitettävä huomiota siihen, että palveluja on tarjolla tasavertaisesti, totesi valtiosihteeri Sinikka Näätsaari Apteekkaripäivillä.
Nykyinen järjestelmä toimii hyvin, mutta jatkossa entistä enemmän on kiinnitettävä huomiota siihen, että palveluja on tarjolla tasavertaisesti, totesi valtiosihteeri Sinikka Näätsaari Apteekkaripäivillä.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin (sd.) valtiosihteeri Sinikka Näätsaaren mukaan maanlaajuinen muuttoliike ja väestön keskittyminen vaikuttavat myös apteekkipalveluihin.
Näätsaari muistutti, että 80 prosenttia Suomen väestöstä joutuu jonottamaan terveyskeskuslääkärin vastaanotolle yli kaksi viikkoa.
– Apteekkiin jokainen suomalainen pääsee todennäköisesti vielä saman päivän aikana. Apteekin kynnys on matala. Toivon, että tätä tosiasiaa hyödynnetään jatkossa myös yhteistyössä.
Terveys- ja hoitosuunnitelma vaatii hiomista
Viime hallituskaudella käynnistettyyn Toimiva terveyskeskus -ohjelmaan sisältyvä terveys- ja hoitosuunnitelmalta puuttuu Näätsaaren mukaan vielä selkeä yhtenäinen rakenne.
– On tiedossa, että hoitosuunnitelmien laatiminen on ollut hyvin vaihtelevaa sekä terveyskeskuksissa että sairaaloissa. Jos suunnitelmia on laadittu, potilaan rooli suunnitelmassa on usein ollut vain hoidon kohteena oleminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut Terveyden- ja hyvinvoinnin laitokselle tehtäväksi laatia kansallinen rakenne terveys- ja hoitosuunnitelmalle, joka laaditaan potilaan kanssa eri ammattiryhmien yhteistyönä potilaan tarpeet huomioiden.
– Terveys- ja hoitosuunnitelma on ensimmäinen askel kohti asiakkaan laajaa hoito- ja palvelusuunnitelmaa. Toivon, että tulevaisuudessa pohditaan myös, miten terveys- ja hoitosuunnitelmaa voitaisiin parhaiten hyödyntää apteekeissa. (TK)