Hammastikkuja lääkepulaan
- 19.09.2017 at 10:51
On ymmärrettävää, että tietojärjestelmäuudistukset ovat haasteellisia. Jokin tässä kuitenkin ontui ja pahan kerran.
ORIOLA TEKI tietojärjestelmäuudistuksen siirtymällä SAP-järjestelmään syyskuun alussa. Tämä ei jäänyt huomaamatta, koska tavaratoimitukset apteekkeihin ja sairaala-apteekkeihin alkoivat ”tökkimään” heti.
Tätä kirjoitettaessa takana on pari viikkoa ongelmia, joihin apteekkarit ja apteekkien henkilökunta ovat sinnikkäästi etsineet ratkaisuja varmistaakseen potilaiden keskeytyksettömän lääkehoidon.
Silti koville on ottanut, sillä osaa lääkkeistä potilaat ovat joutuneet odottamaan kohtuuttoman kauan.
Myöskään pikatoimitukset Oriolasta apteekeille eivät ole menneet ”putkeen”, vaan pahimmillaan kaivatun reseptilääkkeen tilalla oli tullut hammastikkuja.
ON YMMÄRRETTÄVÄÄ, että tietojärjestelmäuudistukset ovat haasteellisia.
Jokin tässä kuitenkin ontui ja pahan kerran.
Oliko tehty riittävät riskianalyysit ja käytetty ulkopuolista osaamista tukemaan muutosprosessia? Oliko henkilöstön perehdyttäminen riittävällä tasolla?
Liikkuvan junan korjaaminen ei ole helpoin tehtävä.
TOINEN ASIA, mikä ei jäänyt huomaamatta kentällä, oli Oriolan ylimielinen asennoituminen saatavuusongelmista tiedottamiseen.
Alkuvaiheessa tietoa saatiin lähinnä tukkuliikkeiden tavaroita kuljettavien autokuskien suupuheiden kautta.
Viestintää tuntuivat hoitavan Oriolan ongelmassa paremmin esimerkiksi viranomaisista Fimea ja Oriolaa käyttävät päämiehet/asiakkaat.
Missä olivat Oriolan kriisiviestinnän ohjeet?
KESKUSTELU TAPAUKSEN TIIMOILTA jatkuu uskoakseni vielä pitkään. Mitä tästä on opittavissa ja kuinka vältetään jatkossa samantyyppiset ongelmatilanteet?
Tukkujakelun yksikanavajärjestelmän vahvuutena on pidetty kustannustehokkuutta ja saatavuusongelmat eivät ole koskaan aikaisemmin olleet samassa mittaluokassa.
Joka tapauksessa, kun muutoksia tehdään, on syytä varmistaa, että häntä ei heiluta koiraa.
Mitä tapahtuu kansalaisten yhdenvertaisuudelle, jos palvelut eriytyvät eri puolilla maata? Mitä tapahtuu lääkkeiden tukkuhinnoille, jos tukkuportaan jakelukustannukset kasvavat?
Apteekeille yksi- tai monikanavatukkujakelu ei ole kohtalon kysymys, kunhan järjestelmä on toimiva, kustannustehokas ja luotettava.
Kirjoittaja on Jyväskylän Uuden Apteekin apteekkari