Opiskelijat kaipaavat tukea haastaviin asiakastilanteisiin
- 04.05.2011 at 02:18
Yliopisto-opinnot eivät valmenna riittävästi näihin tilanteisiin, sanovat harjoitteluaan tekevät opiskelijat.
Yliopisto-opinnot eivät valmenna riittävästi näihin tilanteisiin, sanovat harjoitteluaan tekevät opiskelijat.
Farmasian opiskelijat törmäävät haastaviin asiakaspalvelutilanteisiin yleisesti apteekkiharjoittelunsa aikana, kertoo harjoittelussa parhaillaan oleville opiskelijoille tehty kysely.
Opiskelijoiden mukaan haastavia tilanteita syntyy muun muassa silloin, kun asiakas on hakemassa itsehoitolääkettä väärään käyttötarkoitukseen eikä neuvonnasta huolimatta ole halukas vaihtamaan valitsemaansa hoitomuotoa. Myös erityisryhmiin kuuluvien asiakkaiden neuvonta koetaan haastavaksi.
Opiskelijoiden mielestä teoriaopinnot yliopistolla eivät valmenna heitä riittävästi näihin tilanteisiin. Moni kuitenkin kokee saavansa apteekista tukea.
Opiskelijat toivovatkin ohjaajiltaan rehellistä ja rakentavaa palautetta asiakastilanteiden sujumisesta. Erityisesti ongelmalliseksi koettujen asiakastilanteiden läpikäynti jälkikäteen tukisi oppimista, opiskelijat sanovat.
Kyselyn tuloksia käsiteltiin Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella tänään järjestettävässä Opetusapteekkien neuvottelupäivässä. Päivään osallistuu noin 50 apteekkien harjoitteluvastaavaa ja oppilasta.
Yksi osallistujista oli Pälkäneen apteekin apteekkari Eila Tervola. Hän otti harjoittelijan apteekkiinsa tänä keväänä pitkän tauon jälkeen.
– Ohjattavanani oli oppilas viimeksi vuonna 1989, joten nyt on hyvä päivittää ohjauskäytäntöjä.
Tervola piti päivän teemaa mielenkiintoisena.
– Opiskelijoiden esiin nostamat ongelmat ovat haasteellisia tilanteita myös kokeneemmille ammattilaisille, hän sanoi.
Opetusapteekkien neuvottelupäivän järjestävät yhteistyössä Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen sekä Åbo Akademin farmasian yksiköt. Neuvottelupäivä järjestetään vuorovuosin Kuopiossa ja Helsingissä. (LB-IK)