Tulevaisuuden asiakkaat haluavat uuden ajan apteekin
- 05.02.2015 at 09:38
Apteekin tulevaisuus on monipuolisissa, toisiinsa integroiduissa palveluissa.
DIGITALISOITUMINEN MULLISTAA terveydenhuollon lähivuosina ja -vuosikymmeninä. Monilla muilla aloilla muutos on jo tapahtunut. Terveydenhuollon ja farmasian ammattilaisilta vaaditaan ennakkoluulottomuutta, kun ammatilliset ja organisatoriset roolit ryskyvät ja etsivät uusia muotojaan.
Sopeutuvat ja kekseliäät toimijat ovat muutoksessa vahvoilla. Apteekin tulevaisuus on monipuolisissa, toisiinsa integroiduissa palveluissa. Tulevat – ja nykyisetkin – asiakkaat haluavat apteekkinsa olevan paljon muutakin kuin lääkkeiden jakelukanava.
SITRA ON VIIME VUOSINA ollut mukana kehittämässä uudenlaisia terveyspalveluita, kuten virtuaaliklinikka-toimintamallia, erilaisia lääkäreiden etäkonsultaatiopalveluita ja omahoitoratkaisuja.
Lääkärien verkkovälitteiset etävastaanotot on otettu onnistuneesti käyttöön esimerkiksi YTHS:ssä. Ostoskeskuksiin on perustettu matalan kynnyksen terveyspalveluja tarjoavia terveyskioskeja. Uudet palvelut yhdistelevät perinteisten palvelujen hyviksi havaittuja käytäntöjä ja yhdistävät niitä kokonaan uusiin toimintamalleihin. Tämä on edessä myös apteekeissa.
Apteekkien rooli ei ole muuttumassa vain Suomessa. Sveitsissä toteutetussa NetCare-hankkeessa apteekeissa on viime vuosina tarjottu avustettua mahdollisuutta ottaa yhteyttä etälääkäriin sellaisissa tapauksissa, joissa diagnoosi voidaan tehdä turvallisesti etäyhteyden avulla. Tämä voisi olla varteenotettava palvelumalli myös pitkien välimatkojen, mutta kattavan apteekkiverkon Suomessa.
Myös esimerkiksi Britannian Royal Pharmaceutical Societyn RPS:n vastikään julkaisemassa raportissa ladataan paljon odotuksia apteekkien entistä aktiivisempaan rooliin hoitoketjussa. Sen uskotaan parantavan palvelujen saatavuutta ja tuottavan toivottuja säästöjä julkiseen talouteen.
SITRAN VIESTI ON, että asiakkaiden valinnanvapaus pitää ottaa sote-uudistuksen ja sote-palvelujen rahoituksen uudistamisen ohjenuoraksi ja muutoksen ajuriksi. Kysyntä muokkaa palveluita asiakkaiden toivomaan suuntaan. Tämä pätee myös apteekkeihin.
Apteekkariliiton Taloustutkimuksella teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan (Apteekkarilehti 5/2014) apteekkien perinteisiä palveluja arvostetaan edelleen. Samaan aikaan asiakkaat ovat kiinnostuneita myös uudenlaisista palveluista.
Eri selvitysten perusteella suomalaiset haluavat lisää vapautta valita terveyspalvelunsa ja muutenkin vaikuttaa nykyistä aktiivisemmin omaan terveyteensä ja sote-palveluihinsa. Apteekkien haaste on muuttua asiakkaidensa mukana.
Antti Kivelä
Kirjoittaja johtaa Sitran Elinvoimainen ihminen ja kannustavat rakenteet -teema-aluetta.