Hyppää sisältöön

Apteekeissa on kuluneen syksyn aikana todettu muutamia covid-19-tapauksia. Apteekin sisällä tartuntaketjuja ei ole tavattu juuri ollenkaan.
Muutamissa tapauksissa työntekijöitä on jouduttu asettamaan karanteeniin, mutta paikoin niiltäkin on vältytty päivittäisten varotoimien ansiosta.

Tiedot ovat peräisin Apteekkariliiton apteekeille tekemästä kyselystä. Kyselyssä kartoitettiin apteekkien tilannetta ja tunnelmia kuluneelta syksyltä. Kyselyyn vastasi loka-marraskuun vaihteessa kaikkiaan 423 apteekkia.

Edessä taloudellisia ongelmia

Kyselyssä kartoitettiin myös apteekkien taloustilannetta. Kuten jo loppukesästä, edelleen osa apteekeista on huolissaan taloudellisesta kehityksestä. Noin kolmannes vastanneista ilmoitti, että kuluvan vuoden liikevaihdon kumulatiivinen kehitys on ollut vähenevä verrattuna edellisvuoteen.

Noin kahdeksan prosenttia vastanneista kertoi harkinneensa lomautuksia talouden tasapainottamiseksi, ja neljä prosenttia kertoi joutuneensa lomauttamaan henkilöstöä. Irtisanomisiin oli päädytty vain kahdessa apteekissa.

Noin viidennes vastanneista arveli, että edessä on taloudellisia ongelmia, mikäli tilanne jatkuu nykyisenkaltaisena. Vajaat kolme prosenttia arveli, että edessä voi olla jopa konkurssi.

Eniten apteekeissa silti huolettaa henkilökunnan mahdollinen sairastuminen ja karanteenin uhka. Mutta myös talouskehitys ja yleinen epävarmuus ovat nousseet huolenaiheiksi sitä mukaa, kun pandemia on pitkittynyt.

Voisiko puhelinasiointi jatkua?

Kyselyn mukaan pandemia-ajan ”voittaja” on ollut puhelinasiointi. Keväällä mahdollistettua palvelua on apteekkien mukaan käytetty todella paljon.

Moni apteekkari toivoisi, että puhelinasiointi olisi mahdollista myös jatkossa.

– Asiakkaat kokevat [puhelinasioinnin] erinomaisena palveluna. Varsinkin vanhemmat ikäluokat, joilla osalla on kynnys tai ei osaamista käyttää verkkokauppaa, turvautuvat puhelinpalveluun. Toivoisin palvelulle jatkoa, mutta poikkeusolojen jälkeen tarvitaan vahva tunnistautuminen ja siihen liitto voisi keksiä ratkaisun, toteaa yksi kyselyyn vastanneista.

Myös moni muu vastaajista korosti, että asiakkaat ovat kokeneet puhelinasioinnin toimivaksi ja tärkeäksi. Osa tosin huomautti, että se aiheuttaa myös jossain määrin lisätyötä.

Etäisyyttä työkavereihin

Puhelinasioinnin lisäksi apteekit ovat tarjonneet lääkkeiden kotiinkuljetuspalvelua. Kyselyyn vastanneista noin 90 prosenttia on tarjonnut kotiinkuljetusta joko omalla henkilöstöllä tai ulkoistettuna palveluna.

Apteekeissa asioivia varten on puolestaan lukuisia suojatoimia. Jo keväällä valtaosa apteekeista asensi palvelutiskeilleen suojapleksit ja tehosti siivousta. Syksyllä käyttöön ovat tulleet laajasti myös kasvomaskit.

Sekä henkilöstön että asiakkaiden käsihygieniaan on myös panostettu, ja lähes kaikissa apteekeissa on tarjolla käsidesiä myös asiakkaiden käyttöön.

Henkilökunnan kesken turvallisuudesta huolehditaan muun muassa niin, että työkavereihin pidetään etäisyyttä, ja ruokatauolla on samaan aikaan korkeintaan kaksi työntekijää.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times