Hyppää sisältöön

SÄHKÖINEN RESEPTI on ollut jo pitkään arkipäivää apteekeissa. Maaliskuun loppuun mennessä myös koko julkisen terveydenhuollon pitäisi olla mukana, yksityisellä terveydenhuollolla on vielä reilu vuosi aikaa ottaa sähköinen resepti käyttöön.

Vaikka sähköisten reseptien toimittaminen sujuukin apteekeissa jo rutiinilla, tietojärjestelmissä on vielä kehitettävää, jotta sähköinen resepti hyödyttäisi apteekkeja täysimääräisesti, eikä ainakaan hidastaisi lääkkeen toimittamista.

Apteekeissa toivotaan myös lisää kansalaisviestintää, sillä sähköinen resepti on vielä monille potilaille uusi ja outo.

Sähköisen reseptin yleistyttyä apteekeissa tavataan toisinaan potilaita, jotka eivät tiedä, että heille on määrätty sähköinen resepti. Syynä on useimmiten se, että heitä ei ole informoitu asiasta tai heille ei ole tulostettu potilasohjetta lääkettä määrättäessä, vaikka laki niin määrää.

Etenkin nettiä käyttämättömälle potilasohje on tärkeä paperi, sillä siitä ilmenee määrättyjen lääkkeiden lisäksi niiden annostusohjeet ja reseptien voimassaolo. Apteekki voi liimata siihen myös tarran, josta näkee, paljonko lääkettä on reseptissä vielä jäljellä.

Toisen puolesta apteekissa asioiva voi potilasohjeella osoittaa olevansa oikeutettu hankkimaan toisen lääkkeet. Potilasohje myös helpottaa lääkkeiden saantia sähköisen reseptikeskuksen häiriötilanteissa.

Edelleenkään ei ole tiedossa kuinka paljon sähköisiä reseptejä jää noutamatta kokonaan, vaikka tieto selviäisi reseptikeskuksesta. Tieto olisi tärkeä paitsi sähköisen reseptin toimintamallia myös lääkehoitojen toteutumista ja hoitoon sitoutumista arvioitaessa.

Erkki Kostiainen

Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times