eArkistoa tarvitaan
- 05.05.2011 at 08:10
Ihmisiä jonotutetaan julkisessa terveydenhuollossa myös turhaan, kirjoittaa Erkki Kostiainen.
OLEN VIIME VIIKKOJEN aikana joutunut käyttämään julkisia ja yksityisiä terveyspalveluita polvitaipeen laskimotukoksen takia. Onneksi tukos havaittiin ajoissa ennen kuin äityi kunnon tulpaksi.
Työterveyslääkäri lähetti kuitenkin varmuuden vuoksi sairaalan polille hoidon tarpeen arviointiin. Muutaman tunnin jälkeen selvisi, että kotihoidolla selvitään: Klexanea aluksi mahanahkaan, Marevan-kuuri päälle ja parin päivän päästä labraan INR-mittaukseen.
Ensimmäisellä käynnillä, vajaan tunnin jonotuksen jälkeen, laboratoriohoitaja yllätti kertomalla, että ”verinäytettä ei voida ottaa, kun koneella ei ole lähetettä”. Sairaalan virheestä huolimatta taivuttelin hoitajan kuitenkin näytteen ottamaan.
Sitten loppuivat ”napapiikit”, ja piti saada resepti uudelle pakkaukselle. Puhelinresepti järjestyi, mutta apteekissa havaitsin, että tieto annostuksesta ei ollut välittynyt tk-lääkärille. Päätin noudattaa sairaalalääkärin enkä reseptin ohjetta.
Tuntui turhauttavalta jonottaa useana päivänä ensin aamulla labraan ja sitten iltapäivällä puhelimitse ”omahoitajalle” saadakseen tietää aamun INR-lukeman ja sen, millä Marevan-annoksella hoitoa jatketaan.
Selkeä parannus olisi, jos tiedot saisi halutessaan tekstiviestinä kännykkään niin kuin esimerkiksi mökkikunnan sairaanhoitopiirissä jo saakin. Kiitos vaan Pirkanmaan laboratoriokeskukselle hyvästä palvelusta pääsiäislauantaina! Sekin vähentäisi turhauttavaa jonotusta, jos labra hoitaisi työssäkäyvät alta pois aamun ensimmäisinä tunteina.
Viimeinen pisara päätökselle siirtää hoito ja hoidon seuranta työterveyshuoltoon oli puolentoista tunnin jonotus puhelimessa ”omahoitajalle”. Ministeriö patisteli hiljattain kuntia huolehtimaan siitä, että terveyskeskukseen saa puhelimitse yhteyden alle viidessä minuutissa. Kaukana ollaan.
On ollut hämmentävää nähdä käytännössä, miten huonosti tieto liikkuu terveydenhuollon yksiköiden välillä, vaikka siitä olisi erikseen sovittu, ja miten turhaan ihmisiä jonotutetaan joka ainoassa julkisen terveydenhuollon palvelupisteessä.
Sähköinen potilastiedon arkisto (eArkisto) tulee parantamaan ajantasaisen potilastiedon saatavuutta hoitotilanteissa, mutta miten turhasta jonottamisesta päästäisiin eroon? Rahasta se ei ole kiinni, vaan enemmänkin tahdosta.
Ei ole ihme, että työssäkäyvät hoidattavat itsensä mieluummin työterveyshuollossa, jossa ei yleensä tarvitse jonottaa.
Erkki Kostiainen
Kirjoittaja on Apteekkarilehden päätoimittaja.