Hyppää sisältöön

OLEN TOTTUNUT pitämään viranomaistahoja melko pidättyväisinä, mitä tulee heidän avoimuuteensa ja joustavuuteensa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun tietoja on saanut nyhtämällä nyhtää tai niiden perässä on saanut soitella puhelun jos toisenkin ennen kuin päätyy lopulta oikeaan osoitteeseen. Jos lopulta jotenkin on tiedon jäljille päässyt, sen ymmärtäminen on hankalaa, miltei mahdotonta.

Tästä mielikuvasta on viime aikoina määrätietoisesti pyristellyt irti ainakin yksi viranomainen, nimittäin Kela.

Hiljattain Kela julkaisi esitteet etuuksistaan selkokielellä. Kela-Kerttu vastaili kokeiluluontoisesti maalis-toukokuussa perhe-etuuksia koskeviin kysymyksiin suositulla Suomi24-keskustelupalstalla.

Kelan tutkimusosasto on tammikuusta lähtien pyrkinyt herättelemään keskustelua uusista teemoista omassa blogissaan. Ja järjestipä samainen tutkimusosasto tällä viikolla korvausjärjestelmän vaikutuksia käsittelevän seminaarin, joka keräsikin sankan joukon kiinnostuneita.

Uusi avoimempi ja asiakaslähtöisempi linja on virkistävä poikkeus totuttuun viranomaislinjaan, ja tunnustustakin se on jo saavuttanut. Alkuvuodesta Kelan verkkopalvelu pärjäsi mainiosti kansallisessa verkkoasiointi- ja palvelututkimuksessa ollen neljäs. Ajan hengessä pysymisestä kertoo Kelan äitiyspakkausraadin saama tunnustus: raadin päätös vaihtaa pakkauksen kertakäyttövaippojen tilalle kestovaipat palkittiin vuoden kestovaippatekona.

Onnea valitsemallenne linjalla!

Tiina Kuosa

Kirjoittaja on Apteekkarilehden toimittaja.

P.S. Yksi kehitystoive Kelan nettisivuille: Keskushallinnon yhteistietoihin olisi kiva päästä pienemmällä klikkausmäärällä.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times