Hyppää sisältöön

Itsehoitolääkkeet ovat yleensä turvallisia oikein valittuna ja käytettynä. Myyntilupamenettely ja sen taustalla oleva laaja tutkimustyö sekä valvonta takaavat sen, että lääkkeisiin voi luottaa. Ne eivät kuitenkaan takaa sitä, että asiakas valitsee oikean lääkkeen tai käyttää lääkettä oikein.

Luotettavalla, terveydenhuollon ammattilaisten antamalla neuvonnalla on tärkeä merkitys lääkehoidon onnistumisessa. Neuvonnan merkitystä korostetaan myös itselääkityksen Käypä hoito -ohjeessa. Vaikka itsehoitolääke vaikuttaisi harmittomalta, neuvonnan puuttuessa oikea hoito voi jäädä saamatta ja vaiva pitkittyä tai pahentua.

Suomessa on saatavilla laaja itsehoitolääkevalikoima. Se perustuu siihen, että itsehoitolääkkeitä on saatavilla vain apteekeissa, joissa proviisorit ja farmaseutit antavat lääkeneuvontaa. Apteekkien toimintaa myös säädellään tarkasti. Apteekeissa tunnetaan lääkkeet, muut hoitovaihtoehdot ja hoitosuositukset.

Lääkkeen turvallisuus väestötasolla on vain yksi osa lääkehoidon turvallisuutta. Olennaista on tarkastella lääkkeen käyttäjän tilannetta eli arvioida lääkkeen sopivuutta ja turvallisuutta yksilölle. Apteekin ammattilaiset osaavat koulutuksensa ja kokemuksensa myötä arvioida asiakkaan tarpeet eettisesti ja vastuullisesti sekä tunnistaa lääkitysturvallisuuden vaaranpaikat.

Apteekeissa annettava lääkeneuvonta edistää lääkkeen käytön turvallisuutta ja ehkäisee haittoja.

Asiakas ei aina tiedä tarvitsevansa neuvontaa. Apteekeissa puututaan päivittäin tilanteisiin, joissa itsehoitolääke ei ole oikea tapa hoitaa oiretta tai asiakas on valitsemassa väärän tai hänelle sopimattoman valmisteen oireensa hoitoon.

Apteekin proviisorit ja farmaseutit tarjoavat lääkeneuvontaa aktiivisesti. Itsehoitolääkettä hakevalta asiakkaalta selvitetään lääkkeen käyttötarkoitus, oireet, muut sairaudet ja käytössä olevat lääkkeet. Näin varmistetaan, että lääkehoito on turvallinen juuri hänelle.

Jos oireet eivät ole hoidettavissa itsehoidolla, asiakas ohjataan lääkäriin. Tarvittaessa kieltäydytään myymästä itsehoitolääkettä, jos sen käyttö ei ole turvallista.

Asiakas ei aina tiedä tarvitsevansa neuvontaa. Apteekeissa puututaan päivittäin tilanteisiin, joissa itsehoitolääke ei ole oikea tapa hoitaa oiretta tai asiakas on valitsemassa väärän tai hänelle sopimattoman valmisteen oireensa hoitoon.

Jatkuvasti on myös tilanteita, joissa lääkkeen käyttö on jatkunut liian pitkään tai annos on väärä. Tilanteet saadaan ratkaistua ohjeilla tai lääkkeen vaihtamisella sopivaan valmisteeseen.

Lääkehoidon turvallisuus on farmasian alalla ydinasia. Apteekin ammattilaisten keskeisenä tavoitteena on ohjata asiakkaita lääkkeiden järkevään käyttöön.

Apteekki myös tukee hoitoon sitoutumisessa ja sairauteen tai terveyteen liittyvissä kysymyksissä ja lääkkeettömän hoidon ohjauksessa. Apteekista saa neuvontaa kasvotusten, maksutta ja ilman ajanvarausta.

Proviisori Eeva Lehtola kysyy perustellusti Proviisori-lehdessä: “Missä muualla voitaisiin paremmin varmistaa kansalaisten turvallinen lääkkeiden käyttö kuin apteekeissa, joissa on nimenomaan lääkkeisiin, lääkehoitoihin ja terveyteen korkeasti koulutettu henkilökunta valmiina auttamaan?”

Apteekin proviisori tai farmaseutti on asiakkaan hoidossa se viimeinen lenkki, joka varmistaa onnistuneen ja turvallisen lääkehoidon.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 26 times
Said to be thoughtful 1 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times