Apteekeilla tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat
- 03.12.2012 at 06:00
Päivittäistavarakauppa ja Ruotsin apteekit jäävät selvästi suomalaisapteekkien taakse asiakastyytyväisyydessä, kertoo tuore EPSI Rating -tutkimus.
Päivittäistavarakauppa ja Ruotsin apteekit jäävät selvästi suomalaisapteekkien taakse asiakastyytyväisyydessä, kertoo tuore EPSI Rating -tutkimus.
Maanantaina (3.12.) julkaistun tutkimuksen mukaan apteekeilla on Suomen tyytyväisimmät ja uskollisimmat asiakkaat kaikki mitatut toimialat huomioiden.
Apteekkiryhmittymistä Oma PLUS Apteekeilla on nyt tyytyväisimmät asiakkaat, Avainapteekit saavat puolestaan parhaan arvosanan asiakaspalvelusta. Tyytyväisyys Hyvän Mielen Apteekkeihin on laskenut viime vuodesta. Uskollisimmat asiakkaat on Oma PLUS Apteekeilla ja Yliopiston Apteekilla.
Apteekit päihittävät selvästi päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyydessä Suomessa. Ruotsissa tyytyväisyysaste molempiin on kutakuinkin samalla tasolla. Suomalaiset ovat myös selvästi tyytyväisempiä apteekkeihinsa kuin ruotsalaiset omiin apteekkeihinsa (ks. kaavio).
Apteekkien ja päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyystutkimukset tehtiin täsmälleen samaan aikaan ja samalla tavalla sekä Suomessa että Ruotsissa. Tiedot kerättiin puhelinhaastatteluilla loka-marraskuun aikana. Haastateltavia pyydettiin antamaan arvionsa apteekistaan ja päivittäistavarakaupastaan. Suomessa apteekki- ja päivittäistavarakauppa-asiakkaita haastateltiin yhteensä noin 1 500. Virhemarginaalit ovat parin prosenttiyksikön luokkaa suuntaansa.
EPSI Rating on kansainvälinen analyysimenetelmä, joka mittaa liiketoimintojen ja organisaatioiden aineetonta pääomaa. Benchmark-tutkimuksia tehdään yli 30:llä eri liiketoiminta-alueella. (EK)