Apteekin Diabetespalvelu tukee Lohjanharjulla julkista tarjontaa
- 05.04.2018 at 09:00
Lohjalla diabeteslääkäri, diabeteshoitajat ja apteekin diabetesvastaavat tapaavat kerran vuodessa.
Apteekki Lohjanharju on tarjonnut asiakkailleen diabetespalvelua jo usean vuoden ajan. Palvelu on samalla tiivistänyt diabeetikoita hoitavien tahojen yhteistyötä.
Tervetuloa!
Farmaseutti Tuulia Kärkkäinen huikkaa Apteekki Lohjanharjun hoitohuoneen ovelta, ja asiakas astuu sisään.
Pienessä hoitohuoneessa on hoitopöytä, erilaisia terveysmittareita ja mahdollisuus ottaa etäyhteys lääkäriin.
Asiakas istuutuu Kärkkäistä vastapäätä ja kaivaa oman diabeteksen seurantavihkonsa esiin. Sokerit ja verenpaineen
vaihtelut näkyvät siinä hyvin.
Varalta Kärkkäinen mittaa verenpaineen nytkin – verenpaine kun on diabeetikolla usein ikävästi koholla.
Sitten mitataan paino ja kehonkoostumus, näin saadaan selville muutokset painossa, painoindeksissä, rasvaprosentissa ja lihaksiston ja luuston suhteessa.
Tärkein tapahtuu kuitenkin kaiken mittaamisen välissä, nimittäin asiakkaan kohtaaminen; asiakkaalle tärkeiden asioiden pohtiminen ja asiakkaan kuunteleminen.
– Apteekin Diabetespalvelussa kukin asiakas saa yksilöllistä palvelua juuri niihin asioihin, jotka ovat hänelle tärkeitä ja merkityksellisiä, Kärkkäinen tiivistää.
Tiivistä yhteistyötä kaikkien terveydenhuollon toimijoiden kesken
Diabeteksen erityispätevyyskoulutuksen saanut Kärkkäinen on pyörittänyt Apteekin Diabetespalvelua Apteekki Lohjanharjussa valmistumisestaan asti, neljän vuoden ajan.
Samalla hän on tiivistänyt koko Lohjan alueen diabeetikoita hoitavien tahojen yhteistyötä.
Lohjalla diabeteslääkäri, diabeteshoitajat ja apteekin diabetesvastaavat tapaavat kerran vuodessa ja päivittävät hoitokäytännöt, ohjeet ja yhteystiedot.
Yhteistyö luo tyytyväisyyttä ja turvallisuutta sekä vähentää väärinymmärryksiä.
– Apteekin Diabetespalvelun tavoitteena on tukea ja auttaa muuta terveydenhuoltoa, ei astua kenenkään varpaille. Kun tästä on viestitetty selkeästi ja käyty asioita yhdessä läpi, vastustus on hävinnyt, Kärkkäinen kertoo.
Lohjan diabeteshoitaja Päivi Juselius vahvistaa asian.
– Olen tyytyväinen siihen, että meillä on hyvää yhteistyötä. Näin vahvistetaan keskinäistä luottamusta ja myös varmistetaan, että potilaille annettava ohjeistus on mahdollisimman samansuuntaista.
Lohjalla toimii useita diabeteshoitajia, mutta Juselius uskoo, että apteekin Diabetespalvelulle on oma paikkansa.
– Apteekit pystyvät esimerkiksi tarjoamaan aikoja joustavammin kuin me, sillä on varmasti osalle potilaista iso merkitys.