Farmasiaviikko korostaa lääkehoidon seurannan merkitystä
- 20.09.2021 at 01:00
Tänään maanantaina alkavalla teemaviikolla tuodaan esiin apteekin ammattilaisten osaamista lääkehoidon seurannan tukemisessa.
Neljättä kertaa Suomen apteekeissa järjestettävä Farmasiaviikko syventää tänä vuonna ymmärrystä apteekin ammattilaisen roolista lääkehoidon seurannassa.
Apteekissa tuetaan asiakkaan lääkehoidon onnistumista silloinkin, kun asiakas hakee hänelle ennestään tuttua lääkettä. Apteekissa kartoitetaan lääkkeen tehoa ja käyttöä sekä lääkehoitoon liittyviä ongelmia ja kontrollia.
– Lääkehoidon onnistumista on tärkeää seurata, kun lääkettä käytetään jatkuvasti. Apteekissa asiakas tapaa terveydenhuollon ammattilaisen yleensä kolmen kuukauden välein, joten apteekkien työ on merkityksellistä esimerkiksi kansantautien lääkehoidon seurannassa, kuvailee viestintäproviisori Elina Aaltonen Apteekkariliitosta.
Farmasiaviikolla 20.–26.9. apteekkien asiakasnäytöillä ja somekanavissa pyörii animaatio, joka havainnollistaa millaisin kysymyksin apteekissa selvitetään säännöllisesti lääkettä käyttävien asiakkaiden hoidon onnistumista.
Kysymyksin kartoitetaan lääkkeen teho, käyttö, ongelmat ja kontrolli
Kun lääkettä käytetään jatkuvasti, joskus oireet tai lääkkeen teho saattavat ajan myötä muuttua. Apteekin ammattilainen varmistaa, että lääke tehoaa edelleen toivotusti.
Apteekissa myös huolehditaan, että lääkkeen käyttö on sujunut ohjeen mukaisesti. Farmaseutti tai proviisori varmistaa esimerkiksi, että lääkettä käytetään oikeaan vuorokaudenaikaan, riittävän pitkään ja annostelulaitteen käyttö sujuu oikein.
Lääkkeistä voi aiheutua haittavaikutuksia, ja niiden käyttö voi tuntua hankalalta tai kalliilta. Apteekissa autetaan myös selvittämään kaikkia lääkehoitoon liittyviä huolia ja ehdotetaan edullisempia vaihtokelpoisia valmisteita.
Säännöllisten lääkkeiden käyttöä seurataan myös tarkistuksin ja mittauksin. Apteekin ammattilainen varmistaa, että asiakas on käynyt kontrollikäynneillä ja seurannut lääkehoidon onnistumista myös kotona.
– Suomalaisessa apteekissa lääkettä noutava asiakas tapaa aina terveydenhuollon ammattilaisen, jolta saa tukea ja apua lääkehoidon onnistumisessa. Apteekeissa on vuosittain yli 60 miljoonaa asiakaskohtaamista, joten näiden kohtaamisten kansanterveydellinen merkitys on huomattava, Aaltonen summaa.