FIP:ltä apua ja ohjeita pakolaiskriisiin
- 01.10.2015 at 10:51
DÜSSELDORF Farmasian maailmajärjestö FIP valmistelee käytännönläheisiä ohjeita apteekkien asiakaspalvelun tueksi.
DÜSSELDORF Farmasian maailmajärjestö FIP valmistelee käytännönläheisiä ohjeita apteekkien asiakaspalvelun tueksi.
Parhaillaan Düsseldorfissa vuotuista maailmankongressiaan viettävä FIP on päättänyt aloittaa pikaisesti apteekkien pakolaisasiakkaiden neuvontaa tukevien ohjeiden laatimisen. Ne julkaistaan loppuvuoden aikana.
FIP:n hallituksen jäsenen, apteekkari Eeva Teräsalmen mukaan ohjeista on tarkoitus laatia hyvin käytännönläheiset.
– Ohjeissa otetaan huomioon kulttuuriset näkökohdat, kuten esimerkiksi ramadanin vaikutus lääkkeiden ottamiseen, Teräsalmi kuvailee.
Piktogrammit auttavat asiakaspalvelussa
Piktogrammit eli kuvaopas auttaa asiakaspalvelussa, kun yhteistä kieltä asiakkaan kanssa ei ole.
Yksinkertaisten kuvamerkkien avulla asiakkaalle voidaan ohjeistaa muun muassa lääkkeen ottotapa, annostelutiheys ja haittavaikutukset. Kuvamerkillä voidaan ilmaistaan esimerkiksi ”ota aamulla” tai ”älä ota ruoan kanssa”.
Kuvamerkin oheen voidaan myös lisätä lyhyt teksti eri kielillä.
FIP on reagoinut pakolaiskriisiin päivittämällä piktogrammisovellukseensa uuden kielen, arabian. Kaikkiaan valittavia kieliä on nyt yhdeksän. Arabian lisäksi tarjolla on muun muassa englanti, ranska ja kiina.
Kielipäivitys julkaistiin samaan aikaan ohjelman päivitysversion kanssa.
Uuden ohjelmaversion avulla apteekin asiakaspalvelussa voidaan helposti ja nopeasti räätälöidä kullekin asiakkaalle lääkekohtainen kuvaopas lääkeneuvonnan tueksi. Valmis kuvaohje voidaan tulostaa asiakkaan mukaan.
Piktogrammiohjelma on vapaasti ladattavissa FIP:in nettisivuilta, jossa on tarjolla myös lataamista ja käyttöä opastava video.