Hyppää sisältöön

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko. Sen langettaminen vaatii uuden oikeusprosessin.

Kuluttaja-asiamies on kieltänyt puhelinmarkkinointia harjoittavaa Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:tä käyttämästä apteekki-sanaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaanjohtavalla tavalla.

Yritys ei saa käyttää itsestään ilmaisua Suomen Apteekki, Suomen Apteekkiyhtiöt tai muuta sanan apteekki sisältävää ilmaisua, ellei markkinointipuhelussa yksiselitteisesti ja selvästi ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla kerrota kuluttajalle, että kysymys ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko.

Suomen Apteekki on myynyt puhelimitse esimerkiksi Kiinassa tehtyjä vitamiineja, ja myyntiä on kuvattu aggressiiviseksi.

Kuluttajat ovat myös luulleet, että myyntipuhelu tulee oikeasta apteekista. Yritys on myös lähettänyt tuotteita ja laskuja ilman, että tilausta on tehty.

Yritys uhmasi viranomaismääräyksiä pitkään

Kuluttaja-asiamies edellytti jo viime syksynä, että Suomen Apteekkiyhtiöt luopuu käyttämästä apteekki-sanan sisältävää markkinointinimeä tai muuten apteekki-sanaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaanjohtavalla.

Suomen Apteekkiyhtiöt ilmoitti tuolloin, että se ei suostu kuluttaja-asiamiehen vaatimukseen ja kiisti kuluttaja-asiamiehen näkemyksen yhtiön markkinoinnin kuluttajansuojalain vastaisuudesta.

Koska yhtiö ei antanut kuluttaja-asiamiehen edellyttämää sitoumusta, saattoi kuluttaja-asiamies maaliskuussa 2017 asian markkinaoikeuden ratkaistavaksi.

Markkinaoikeuden valmistelussa lokakuussa 2017 kuluttaja-asiamies täsmensi kieltovaatimusta koskemaan puhelinmarkkinointia.

Suomen Apteekkiyhtiöt ilmoitti tämän jälkeen ottavansakin vastaan kuluttaja-asiamiehen kiellon, jonka jälkeen kuluttaja-asiamies perui markkinaoikeushakemuksen.

Uhkasakon langettaminen on pitkä prosessi

Jos Suomen Apteekkiyhtiöt jatkaa lainvastaista menettelyä kieltopäätöksestä huolimatta, voidaan 100 000 euron uhkasakko hakea markkinaoikeudesta maksuunpanoon.

Kyse on pitkästä prosessista, sillä se edellyttää sitä, että viranomaisten on ensin pyydettävä myyntipuheluiden nauhoitteita kuultavakseen. Viranomaiset voivat tehdä näin omasta aloitteestaan.

Mikäli niissä ilmenee kiellon vastaista toimintaa, kuluttaja-asiamies voi viedä asian markkinaoikeuteen.

Oikeusprosessi uhkasakon langettamiseksi voi kestää pitkään.

Uhkasakko koskee vain harhaanjohtavaa markkinointia. Yrityksen on myös valitettu lähettävän tuotteita ja laskuja ilman tilauksia, mutta tätä toimintaa uhkasakko ei koske.

Kuluttajalehti uutisoi elokuussa, että yli 80 ihmistä oli ollut kuluttajaneuvontaan yhteydessä Suomen Apteekin puhelinmyynnin takia pelkästään alkuvuoden aikana.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä sähköisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle tai puhelimitse 029 553 6901.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times