Lääkitystiedot eivät kulje mukana digiajassamme
- 14.03.2022 at 10:14
Vaikka olemme yhteiskuntana monin tavoin digitaalisuuden ja sähköisen tiedon aallonharjalla, on tieto ajantasaisesta lääkityksestämme yhä pisaroina tietoaltaissa.
Kerrot reseptitiskillä, minkä lääkkeen haluat. Farmaseutti etsii reseptin ja toimittaa lääkkeen sinulle. Mikä voisi mennä pieleen?
Tiedonkulun haasteet ovat yksi merkittävä potilasturvallisuutta vaarantava järjestelmälähtöinen ongelma yhteiskunnassamme. Ajantasainen lääkitystieto on erityisen kriittistä erilaisissa siirtymävaiheissa, kuten hoitoon hakeutumisessa tai sairaalahoidosta kotiutuessa.
Hoitoon hakeutuessa ja päivystykseen jouduttaessa selvitetään ajantasainen lääkitys. Itse asiassa lääkitys on lähes neljäsosassa tapauksista ikäihmisten erikoissairaanhoidon päivystykseen joutumisen syy. Toinen kriittinen ja lääkitysmuutoksia usein sisältävä vaihe on kotiutuminen sairaalahoidosta.
Sairaalassa lääkehoitoa on todennäköisesti vähintään väliaikaisesti muutettu alkuperäisestä ja siellä on saatettu toteuttaa erilaista lääkehoitoa kuin mitä kotona tai palvelukodissa on tarkoitus jatkaa. Miten kauan lääkehoito on suunniteltu jatkuvaksi; mikä on oikea lääkeannos? Ovatko ylipäätään kaikki lääkkeet tarpeellisia, kun listalla on monta lääkettä samaan vaivaan? Ajantasaisen lääkityslistan puuttuminen tai sen vaillinaisuus aiheuttaa epäselvyyksiä kotilääkitykseen.
Vastaukset näihin kysymyksiin saa varmasti apteekista, vai saako? Erittäin hyvä kysymys! Apteekkijärjestelmä etsii voimassa olevat reseptit valtakunnallisesta Kelan Kanta-palveluiden Reseptikeskuksesta. Apteekki ei kaikkia muutostietoja kuitenkaan automaattisesti näe.
Jos asiakas pyytää lääkettä tiskissä nimeltä, on mahdollista, että Reseptikeskuksesta poimitaan kaksi vuotta sitten määrätty resepti, jossa on väärä annos. Näin voi tapahtua esimerkiksi, kun lääkäriltä saatu uudempi resepti oikealla annosvahvuudella ja -ohjeella ei ole vielä kirjautunut valtakunnalliseen reseptijärjestelmään apteekin toimitettavaksi.
Kun asioidaan tutussa apteekissa, on apteekilla paremmat edellytykset aiempien asiointitietojen perusteella reseptintoimituksen yhteydessä huomata, kun kyseessä on uusi lääke tai eri vahvuus tai annos aiempiin lääketoimituksiin verrattuna.
Vahva suositukseni on, että kaikki pitäisivät yllä ajantasaista lääkityslistaa. Se takaa sujuvan asioinnin apteekissa ja muualla terveydenhuollossa.
Valtakunnallinen Kanta-lääkityslista on vasta kehitysvaiheessa. Meidän apteekissa on tarkistettava tarvittavat tiedot sinulta itseltäsi vielä monta vuotta. Autathan meitä apteekissa varmistamaan ajantasaiset lääkitystietosi, jotta voimme taata sinulle turvallisen lääkehoidon.
Vietämme vuosittaista Lääkehoidon päivää torstaina 17.3.2022. Tule mukaan linjoille klo 13 alkaen valtakunnalliseen päätapahtumaan, Lääkehoitosi digiajassa –webinaariin kuulemaan mm. lääketiedonhallinnan digikehityksestä!
Kirjoittaja on kliinisen lääkehoidon asiantuntija, toimii asiantuntijaproviisorina Apteekkariliitossa ja vastaa osaamisen kehittämisestä osana VALOn projektitiimiä.
- Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia vuosille 2022-2026 julkaistiin 24.2.2022.
- Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus koordinoi strategian toimeenpanoa palvelunjärjestäjien ja -tuottajien, ammattilaisten ja eri sidosryhmien kanssa.
- Valtakunnallinen apteekkien lääkitysturvallisuusohjelma on Apteekkariliiton ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen käynnistämä hanke, jolla pyritään parantamaan avohuollon lääkehoitoprosessin turvallisuutta yhteistyössä.
- Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Awanic oy, Farmasian oppimiskeskus ja Helsingin yliopisto.
- VALO-blogin kirjoittajat valaisevat teksteissään ajankohtaisia lääkitysturvallisuuden näkökulmia oman toimintansa lähtökohdista.