Lisätunti liikuntaan vielä kerran
- 25.10.2018 at 12:58
Kellojen siirtely loppuu, mutta kilot kannattaa pitää liikkeellä. Apteekit kampanjoivat taas, kun talviaika tulee.
Hengitysliitto ja apteekit kehottavat jälleen hyödyntämään tulevan viikonlopun ylimääräisen tunnin liikuntaan – todennäköisesti viimeisen kerran.
Keskustelu kesä- ja talviajasta käy kiivaana. Jos erillisestä kesäajasta luovutaan, suomalaisilla on tulevana viikonloppuna viimeinen mahdollisuus hyödyntää kellojen siirtelystä syntyvä lisätunti liikumiseen.
Hengitysliitto ja apteekit järjestävät lisäaikaa liikunnalle –tapahtumia tänä vuonna jo 20. kerran.
– Nyt kun syksy pimenee ja valoisa aika vähenee, on ulkona liikkuminen itselleen mieluisalla ja sopivalla tavalla hyvä tapa edistää omaa hyvinvointia ja terveyttä, muistuttaa Apteekkariliiton asiantuntijaproviisori Johanna Salimäki.
Apteekeissa keskustellaan mielellään liikunnan vaikutuksista. Kaikissa pitkäaikaissairauksissa liikunta tukee hoitoa, ja se voi vaikuttaa jopa ratkaisevasti hoidon tuloksiin.
Tästä syystä apteekeissa pyritään ottamaan liikunta puheeksi tavallisissa lääkeneuvontatilanteissa. Liikuntaa voi lisätä ihan pieninkin askelin kerrallaan. Kaikki liikkuminen, mikä vähentää istumista ja muuta liikkumattomuutta, on hyväksi.
Ikääntyessä liikunta vähenee, vaikka merkitys kasvaa
UKK Instituutin tuoreen Liikuntaraportin mukaan suomalaiset aikuiset ovat valveilla vajaat 15 tuntia vuorokaudesta. Suurimman osan tästä ajasta he viettävät paikallaan istuen tai makuuasennossa.
Lapset ja nuoret liikkuvat arkipäivinä enemmän kuin viikonloppuna. Reippaan liikkumisen määrä vähentyy ja vastaavasti paikallaanolon määrä lisääntyy voimakkaasti iän myötä.
Liikunnan laadusta ja määrästä ei kannata tinkiä, sillä erityisesti iän karttuessa fyysistä kuntoa tarvitaan. Lisäaikaa liikunnalle kannattaa ottaa aina, kun se on vaan mahdollista.
Apteekkien tempaukset ja muut Lisäaikaa liikunnalle -tapahtumat löytyvät Hengitysliiton tapahtumasivulta.
Lisäaikaa liikunnalle on Hengitysliiton ja Apteekkariliiton vuosittainen kampanja, joka on liikuttanut kymmeniä tuhansia suomalaisia vuodesta 1999.