Painettu Apteekkarilehti on edelleen lukijoilleen tärkeä – sähköisen median käyttö kasvaa tasaisesti
- 25.05.2018 at 10:45
Lähes puolet lukijoista selailee tai lukee lehden kahteen kertaan. Yhtä Apteekkarilehteä lukee keskimäärin 4,3 ihmistä.
Apteekkarilehden tuoreen lukijatutkimuksen mukaan yhtä Apteekkarilehteä lukee keskimäärin neljä ihmistä.
Painettu Apteekkarilehti on lukijoilleen edelleen tärkeä, vaikka lehden sähköisten kanavien käyttö kasvaa.
Asia selviää Apteekkarilehden tuoreesta lukijatutkimuksesta, johon vastasi huhtikuun aikana yli 400 lukijaa.
Suurin osa lukijoista seuraa mieluiten apteekkialan uutisia edelleen painetusta Apteekkarilehdestä. Toiseksi suosituin tapa on lukea uutiset suoraan lehden verkkosivuilta.
Apteekkarilehteä luetaan keskimäärin yli puoli tuntia, lähes yhtä paljon kuin edellisessä lukijatutkimuksessa vuonna 2016.
Lähes puolet lukijoista (45 %) selailee tai lukee lehden kahteen kertaan. Yhtä Apteekkarilehteä lukee keskimäärin 4,3 ihmistä.
Lukijat kokevat lehden kehittyneen viime tutkimuksen jälkeen erittäin tai melko myönteisesti (70 %).
– Lehteen ei ole tehty suuria muutoksia sitten vuoden 2014 uudistuksen, mutta on hienoa nähdä, että pieni jatkuva kehittäminen välittyy lukijoille näin hyvin. Kukaan ei kokenut lehden kehittyneen huonommaksi, vaikka panostusta sähköisiin kanaviin on lisätty, Apteekkarilehden päätoimittaja Erkki Kostiainen toteaa.
Lukijat myös luottavat lehden sisältöön ja kokevat sen ajankohtaisena, laadukkaana ja monipuolisena. Moni kokee, että lehti tarjoaa kattavan näkymän alan kehitykseen ja ajankohtaisiin asioihin.
Kokonaisarvosana Apteekkarilehdelle on lähes kiitettävä, eli 8,8.
Pitäisikö lehden ilmestyä useammin?
Apteekkarilehden ilmestymiskertoja harvennettiin vuoden 2017 alusta viiteen kertaan vuodessa. Tätä ilmestymistiheyttä pitää hyvänä vain noin joka kymmenes tutkimukseen vastannut.
Reilu 40 prosenttia lukijoista haluaisi saada Apteekkarilehden kuusi kertaa vuodessa, kolmannes on sitä mieltä, että neljä numeroakin riittäisi.
– Ilmestymiskertojen määrää pitää pohtia osana lehden kokonaisuutta. Ensi vuoden suunnitelmia aletaan tehdä elokuussa, Kostiainen sanoo.
Reilusti yli puolet lukijoista lukevat Apteekkarilehden uutisia sen sähköisistä kanavista – Facebookista, Twitteristä, verkkosivuilta ja uutiskirjeestä – vähintään viikoittain.
Etenkin päivittäinen tai viikoittainen käynti Apteekkarilehden verkkosivulla www.apteekkari.fi:ssä on selvästi korkeampi kuin Aikakausmedian järjestö- ja ammattilehtien verkkosivuilla yleisesti.
Lukijatutkimukseen vastanneiden kesken arvottiin kolme Polar Loop -aktiivisuusranneketta. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Lämmin kiitos kaikille vastanneille!