Hyppää sisältöön

Itä-Suomen yliopisto on kuluvan vuoden aikana selvittänyt, miten apteekkien lakisääteistä lääkeneuvontaa tulisi kehittää. Lokakuun alussa tutkijat esittelivät kyselyiden ja haastatteluiden alustavia tuloksia sidosryhmille avoimessa keskustelutilaisuudessa, jonka antia myös on tarkoitus käyttää asiantuntijasuositusten laatimisessa.

Tilaisuudessa esitellyt alustavat tulokset pohjaavat farmasian ammattilaisille, hoitajille ja lääkkeiden käyttäjille tehtyihin kyselyihin sekä lääkäreiden haastatteluihin. Huomioon oli otettu myös aiemmin tänä syksynä järjestetyn kommentointikierroksen kommentit.

Tulosten perusteella eri ryhmillä on hiukan toisistaan poikkeavia näkemyksiä sen suhteen, mitä apteekin lakisääteiseen lääkeneuvontaan tulisi sisällyttää. Farmasian ammattilaisten ja lääkäreiden näkemykset poikkesivat jossain määrin potilaiden ja hoitajien näkemyksistä.

Laadukas neuvonta turvattava itsehoitolääkkeissä

Selvityksissä oli tarkasteltu paitsi reseptilääkkeiden toimittamisen yhteydessä annettava neuvontaa, myös itsehoitolääkkeisiin liittyvää neuvontaa.

Itsehoitolääkeneuvonnassa esiin tuli lääkäreiden vankka näkemys siitä, että itsehoitolääkeneuvonta on olennainen osa apteekkien työtä, ja apteekeissa tulee myös arvioida itsehoidon tarve.

Itsehoidon tarpeen arvioinnin osa-alueiksi oli eritelty lääkehoidon tarpeen kartoittaminen, lääkehoidon soveltuvuuden selvittäminen, asiakkaan tilanteeseen sopivien hoitovaihtoehtojen esittely, lääkkeen valinta yhdessä asiakkaan kanssa sekä hoidon tavoitteiden asettaminen.

Lääkäreiden mukaan nämä kaikki kuuluvat apteekin tehtäviin. Tarvittaessa asiakas tulee myös ohjata terveydenhuoltoon.

Kyselyaineistoissa itsehoitolääkkeet nousivat esiin myös erityishuomiota vaativissa neuvontatilanteissa. Etenkin itsehoidon riskilääkkeen ostaminen nähtiin tilanteena, johon on tärkeää kiinnittää huomiota.

Kommentointikierroksella tuotiin esiin laadukkaan neuvonnan turvaamisen tärkeys, jos ja kun itsehoitolääkeneuvontaa kehitetään. Kommenttien mukaan tämä tukee terveydenhuollon kantokykyä ja säästää hyvinvointialueiden ja yhteiskunnan kustannuksia.

Selkeämpi roolijako ja parempaa tiedonkulkua

Selvityksessä kysyttiin eri ryhmiltä myös apteekkien lääkeneuvonnan nykytilasta. Lääkkeiden käyttäjistä yli 90 prosenttia oli sitä mieltä, että apteekeissa on osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta. Kehittämiskohteiksi asiakkaat nostivat ennen muuta yksityisyydensuojan neuvontatilanteissa.

Lääkärit puolestaan arvioivat apteekkien lääkeneuvonnan toteutuvan pääosin hyvin. Suurimpana ongelmana nähtiin toimivan viestintäkanavan puute apteekkien ja lääkäreiden välillä.

Farmasian ammattilaiset pitivät neuvonnan suurimpana haasteena asiakkaan ajantasaisen lääkitystiedon puuttumista. Toisena merkittävän haasteena nähtiin se, ettei apteekin roolia osana hoitopolkuja ole määritelty tai huomioitu hyvinvointialueilla. Tähän toivottiin kansallista ohjausta, joka selkiyttäisi rooleja ja parantaisi myös apteekkien ja muun terveydenhuollon välistä yhteistyötä ja tiedonkulkua.

Seuraavaksi Itä-Suomen yliopiston tutkijat jatkavat aineiston analysointia. Raportti asiantuntijasuosituksineen on tarkoitus julkaista viimeistään huhtikuun lopulla 2025.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 20 times
Said to be thoughtful 4 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times