Hyppää sisältöön

”Äidilleni tuli eilen paketti lääkkeitä, joita hän ei ollut tilannut. Aikaisemmin oli soitettu ja äitini oli sanonut, ettei missään tapauksessa tilaa mitään.”

”Tänään juuri tuli ko. (Suomen Apteekki) firmalta minulle vitamiineja joita en ole tilannut. Lähetin takaisin ja minun on pakko antaa tämä nyt poliisiasiaksi.”

Oheiset palautteet ovat suoria lainauksia Apteekkarilehden toimitukseen tulleista yhteydenotoista koskien puhelinmyyntiä harjoittavan Suomen Apteekin toimintaa.

Toimitukseen yhteydenottoja on tullut vuoden aikana toista kymmentä, mutta Kilpailu- ja kuluttajavirastoon Suomen Apteekin toiminnan takia on oltu yhteydessä elokuun alkuun mennessä 50 kertaa.

Kuluttaja-asiamies seuraa Suomen Apteekin toimintaa, sillä se kielsi yritystä viime marraskuussa käyttämästä apteekki-sanaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaanjohtavalla tavalla.

Kuluttaja-asiamiehen kiellon mukaan yritys ei saa käyttää itsestään ilmaisua Suomen Apteekki, Suomen Apteekkiyhtiöt tai muuta sanan apteekki sisältävää ilmaisua, ellei markkinointipuhelussa yksiselitteisesti ja selvästi ymmärrettävällä ja havaittavalla tavalla kerrota kuluttajalle, että kysymys ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko.

KKV:n lakimiehen Kristiina Vainion mukaan ilmoitusten määrä on ollut keväällä laskusuunnassa eikä ilmoitusten sisällöstä ole tullut vihjeitä siitä, että yritys rikkoisi sille asetettua kieltoa.

– Seuraamme aina kiellon saaneiden yritysten toimintaa, ja tässä tapauksessa meillä ei ole syytä epäillä, että kieltoa rikottaisiin, Vainio kertoo.

Suomen Apteekilta ei ole kielletty puhelinmarkkinointia tai –myyntiä, kielto koskee vain apteekki-sanan käyttöä harhaanjohtavalla tavalla.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä sähköisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle tai puhelimitse 029 505 3050.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times