Hyppää sisältöön

Apteekki voi ohjata vaikeista syöpäkivuista kärsivän asiakkaan soittamaan Syöpäkipulinjalle.

Useisiin syöpiin liittyy sairauden loppuvaiheessa kovia kipuja, joiden hoito ei aina onnistu. Ongelmia aiheuttavat esimerkiksi kipulääkitystä katkovat poukkoilevat hoitopolut, alueellinen eriarvoisuus hoidon saatavuudessa ja hoitohenkilökunnan kokemattomuus riittävästä kivunlievityksestä.

Vaikeista kivuista kärsivät, heidän omaisensa ja terveydenhuoltohenkilöstö voivat soittaa Syöpäkipulinjalle, joka toimii HYKS:n Kipuklinikalla. Kysymyksiin vastaavat syöpäkivun hoidon erityisasiantuntijat, jotka ottavat tarvittaessa yhteyden potilasta hoitavaan tahoon ja hakevat ratkaisua kipuongelmaan.

– Hyvä hoito edellyttää, että joku seuraa kivunhoitoa, nostaa lääkeannosta tarvittaessa ja hoitaa mahdollisia haittavaikutuksia. Hoitopolkujen on toimittava katkeamatta ja potilaan on tiedettävä, mistä saa apua, jos kivut yltyvät, toteaa HYKS:n Kipuklinikan ylilääkäri, professori Eija Kalso.

Ensivaiheessa Syöpäkipulinja tarjoaa apua Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueen potilaille, mutta myöhemmin toiminta laajenee kaikkiin sairaanhoitopiireihin. Syöpäkipulinjan takana ovat HYKS:n Kipuklinikka, Syöpäjärjestöt ja hankkeen käynnistänyt lääkealan asiantuntijapalveluyritys DRA Consulting Oy.

Syöpäkipulinja toimii yhteistyössä Syöpäjärjestöjen valtakunnallisen neuvontapalvelun kanssa numerossa 0800 19414. Se on avoinna maanantaisin klo 10–18 ja tiistaista perjantaihin klo 10–15.

ERJA ELO

 

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times