Tamron lääkekuljetuksia siirtyy PostNordille – apteekit huolissaan uutisista
- 13.02.2020 at 09:28
Pystyykö talous- ja kalustovaikeuksien kanssa paininut yhtiö turvaamaan lääkekuljetukset?
Lääketukkukauppa Tamro on kilpailuttanut kuljetusyhteistyökumppaninsa useilla alueilla eri puolilla Suomea. Uudeksi kumppaniksi on valittu ruotsalais-tanskalainen postikonserni PostNord.
PostNord hoitaa jatkossa Tamron kuljetukset Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Savossa ja Pohjois-Karjalassa. PostNord hoitaa ennestään Tamron lääkekuljetuksia pääkaupunkiseudulla ja Itä-Suomessa. Nyt yhteistyö siis laajene uusille alueille.
Tamron logistiikkajohtajan Aki Koskisen mukaan uusien alueiden kilpailutuksessa tarkasteltiin erityisesti lääkejakelun laadullisia ja asiakaskunnan palvelutasoon liittyviä vaatimuksia.
– Osana uutta yhteistyötä PostNord tulee investoimaan uuteen, erityisesti lääkejakeluun soveltuvaan kalustoon, jossa muun muassa lämpötilojen olosuhdehallinta on aiempaa parempaa, Koskinen kertoo sähköpostitse.
Vaikeuksista uutisoitu
PostNord on viime aikoina ollut otsikoissa lähinnä negatiivisessa valossa. Ensin ruotsalainen Dagens Nyheter uutisoi, että yhtiö olisi vakavissa talousvaikeuksissa. Lehden mukaan yhtiö on kolmen viime vuoden aikana tehnyt yhteensä jopa 280 miljoonaa euroa tappiota.
Pian tämän jälkeen tuli ilmi, että yhtiön kuljetuskalusto on ollut vaikeuksissa Ruotsin talvikeleissä, minkä vuoksi lähetyksiä on jäänyt jakamatta. Yhtiö joutui vetämään jopa sata autoa käytöstä Norlannissa. Eteläisemmässä Ruotsissa jakelijoita on kehotettu olemaan käyttämättä autoja miinusasteilla.
Jotkut apteekkarit ovatkin olleet huolissaan kuultuaan lääkekuljetusten siirtymisestä PostNordille.
PostNord: Suomessa asiat kunnossa
Suomen PostNordista kerrotaan, että Suomen yhtiön taloustilanne on vakaa. Yhtiön julkaiseman tiedotteen mukaan mediassa esillä olleessa talouskeskustelussa on ollut kyse ennen muuta kirjevolyymien laskusta Ruotsissa ja Tanskassa. Yhtiön mukaan uutisointi on liittynyt siihen, mikä konsernia voisi mahdollisesti uhata tulevaisuudessa, jos postiliiketoiminnan palvelutasolle, kustannuksille sekä Ruotsin ja Tanskan valtion tuen määrälle ei löydettäisi uutta tasapainoa.
Kyse ei siis ole ollut konsernin tämänhetkisestä taloudellisesta tilanteesta, eikä logistiikkaliiketoiminnasta, johon PostNord on Suomessa keskittynyt, yhtiöstä painotetaan.
Mitä kuljetuskalustoon tulee, PostNordin logistisesta toiminnasta vastaava johtaja Jani Ståhlhammar vakuuttaa, että Suomessa kuljetuskalusto toimii kuten pitääkin.
– Meillä ei Suomessa ole käytössä enimmäistäkään Renault Kangoo -merkkistä autoa, joita ongelmat Ruotsissa ovat koskeneet. Meillä ei myöskään ole ollut koskaan tämäntyyppisiä ongelmia, Ståhlhammar sanoo.
Hänen mukaansa PostNord on viime aikoina investoinut ja investoi edelleen uuteen, nimenomaan lääkejakeluun soveltuvaan kuljetuskalustoon. Huomiota on kiinnitetty sekä kuljetuksenaikaisen lämpötilan seuraamiseen ja varmistamiseen sekä toisaalta kestävän kehityksen mukaiseen kuljetustoimintaan.
Tamron logistiikkajohtaja Aki Koskinen ei ole viime aikojen uutisista huolissaan:
– Tamrolla on hyvä luottamus PostNordin toimintaan Suomessa.