Hyppää sisältöön

Kuluttaja-asiamies katsoo, että Suomen Apteekkiyhtiö on rikkonut sille määrättyä markkinointikieltoa ja jatkanut harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä.

Yhtiö on tänäkin vuonna antanut vitamiinien puhelinmyynnissään mielikuvan, että se on luvan saanut apteekki, vaikka yrityksellä ei ole apteekkilupaa.

Kuluttaja-asiamies kielsi vuonna 2017 Suomen Apteekkiyhtiöitä johtamasta kuluttajia harhaan käyttämällä puhelinmyynnissä yrityksestä ilmaisua Suomen Apteekki, Suomen Apteekkiyhtiöt tai muuta apteekki-sanan sisältävää ilmaisua, ellei puhelussa yksiselitteisesti ja selvästi kerrota, että kyse ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Apteekkarilehden verkkouutisten kommenttikenttiin tulee jatkuvasti palautetta tällaisesta puhelinmyynnistä, jossa asiakas ei saa yhteystietoja ja jää käsitykseen, että häntä on lähestynyt oikea apteekki.

Juuri eilen 25.11.2019 soitti D-vitamiineja tarjoava kauppias, ilmoitti olevansa Suomen Apteekista. Puhui pitkään ja sinnikkäästi, mainitsi kyllä useasti olevansa ko. yrityksen kauppias. Kerroin etttä minulla on näitä pillereitä vielä vaikka kuinka, sitten tulikin tarjous B-vitamiinesta, olikohan se 34,90 €. Olin juuri kävelyllä enkä oikein pystynyt keskittymään hänen tarjouksiinsa. Enkä nähnyt puhelinnumeroakaan mistä soitettiin. Hyväksyin B-vitamiinipaketin toimituksen helmikuulle ensi vuonna.

Sakko maksuun, uusi uhka päälle

Kuluttaja-asiamies vaatiikin selvitystensä perusteella, että markkinaoikeuden määräämä 100 000 euron uhkasakko on pantava maksuun. Lisäksi kuluttaja-asiamies vaatii uuden kiellon määräämistä ja sen tehosteeksi 150 000 euron uhkasakkoa, koska vuonna 2017 määrätty kielto ei ole ehkäissyt yhtiötä rikkomasta kuluttajansuojalakia.

Suomen Apteekkiyhtiöt on markkinoinut kuluttajille esimerkiksi B12-vitamiinia nimellä Suomen Apteekki. Suomen Apteekki -nimeä ei ole rekisteröity eikä se ole Oy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab:n aputoiminimi. Yrityksellä ei ole Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean myöntämää apteekkilupaa, eikä se näin ollen saa harjoittaa apteekkiliikettä.

Yritys käyttää markkinoinnissa hyväkseen apteekki-sanaan liittyvää luottamusta. Vaikka apteekki-sanaa ei ole erikseen suojattu, sen käyttäminen markkinoinnissa antaa virheellisen kuvan yrityksen asemasta.

Yritys ei ole pyrkinyt ehkäisemään tai oikaisemaan kuluttajalle markkinoinnissa syntyvää virheellistä mielikuvaa.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä kuluttaja-asiamiehelle sähköisen ilmoituksen tai ilmoittaa puhelimitse numeroon 029 505 3050.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times