Hyppää sisältöön

LÄÄKEYHTIÖ PFIZERILLE langetetut miljardikorvaukset hätkähdyttivät kesken aamupalan. Itse asiassa hätkähdyksen aiheutti korvausten syy: lahjonta ja laiton markkinointi. Melko härskiä, ottaen huomioon, että yhtiö oli jo suurennuslasin alla aiempien markkinointirikkomusten vuoksi. Samaa mieltä oli ilmeisesti eräs yhtiön entinen markkinointiosaston työntekijä, joka oli osaltaan tutkimuksia alulle pistämässä.

Lääkkeiden markkinointi on tasaisin väliajoin esillä niin julkisessa kuin viranomaiskeskustelussakin. Milloin pohditaan rajanvetoa potilasinformaation antamisen ja lääkemainonnan välillä, milloin ihmetellään (ja päivitellään) markkinointiväen kekseliäisyyttä. Asiallistakin markkinointia on, sitä ei sovi unohtaa.

Nyt kuitenkin mentiin rajan yli ja rytisten. Sitä ei Pfizer edes yrittänyt kieltää, vaan suostui kiltisti maksamaan viulut välttääkseen oikeudenkäynnin. Ehkä liiankin kiltisti. Oliko käsittämättömältä kuulostava rahasumma sittenkään tarpeeksi suuri, jos kerran aiempien rikkomusten vuoksi päällä ollut sanktiouhka ei tehonnut? Ideana ei nimittäin varmaankaan ole se, että käryn käydessä viulut maksetaan ilman sen suurempia vaikeuksia, ja vastaavat rikkeet sen kun jatkuvat.

Vaan onko Pfizer toimialallaan omaa luokkaansa, mitä tulee kyseenlaisiin, jopa laittomiin markkinointikeinoihin? Vai joutuiko se nyt vaan huonoa tuuriaan syntipukiksi, ja suuremman mittakaavan hiljalleen lämpenevä, kotimaista vaalirahakohua vastaava soppa on vasta lämpenemässä. Entisen työnantajansa paljastaneen myyntiedustajan saama miljoonakorvaus kun saattaa innostaa muihinkin vastaaviin ilmiantoihin. Tämä jää nähtäväksi.

Tiina Kuosa

Kirjoittaja on Apteekkarilehden lääketieteen toimittaja.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times