Hyppää sisältöön

Pohjois-Savossa sijaitseva pieni Keiteleen apteekki osoittaa internetin tasapuolisuuden: pienikin yritys voi saada kohtuullisella panostuksella hyvää näkyvyyttä digimaailmassa.

Apteekkari Anri Nyyssönen on halunnut satsata digimaailmaan, koska kokee sen olevan nykyaikaa. Samalla mielikuva apteekeista jäykkänä asiointipaikkana muuttuu nuorekkaammaksi.

Digiympäristön perustana ovat apteekin verkkosivut, jotka Nyyssönen teetti vuonna 2013 Karpalomedialla. Tavoitteena oli saada helposti ylläpidettävä alusta, joka taipuu eri laitteille.

– Verkkosivujen päivittäminen ei vie juuri työaikaa, kun on pohja on tehty kunnolla, hän sanoo.

Keiteleen apteekilla on nettisivuillaan toimiva verkkopalvelu, jonka kautta asiakkaat voivat ostaa itsehoitolääkkeitä ja vapaan kaupan tuotteita. Lisäksi apteekilla on Facebook-sivut, ja apteekkarilla tilit myös Twitterissä ja Instagramissa.

Verkkosivu houkuttelee myymälään

Apteekkari jakaa Facebookissa tietoa kunnan tapahtumista, apteekin tarjouskampanjoista ja muista asiakkaita kiinnostavista uutisista, joita hän saa esimerkiksi Apteekkariliiton kanavista.

Jonkin verran hän lataa myös kevyempää materiaalia, kuten kuvia apteekin ikkunasomistuksista, tempauksista ja remontin etenemisestä.

– Pyrin markkinoimaan apteekkia digitaalisessa maailmassa niin, että saan houkuteltua asiakkaita käymään meillä, ja hyvin se näyttää toimivan, Nyyssönen tiivistää.

Facebookin kautta tulee myös yllättävän paljon asiallisia yksityisviestejä ja kyselyitä, joihin apteekkari vastaa. Toisinaan ihmiset kertovat ehkä ajattelemattomuuttaan apteekin seinällä yksityisasioitaan, nämä kommentit apteekkari poistaa.

Myynti apteekin verkkopalvelun kautta on pienimuotoista. Siksi Nyyssönen ei ole erityisemmin panostanut verkkopalvelun kehittämiseen, vaan on tyytyväinen Apteekkariliiton valmiiseen mallipohjaan. Lähitulevaisuudessa hän aikoo tuunata verkkopalvelun houkuttelevamman näköiseksi.

– Apteekkien mahdollisuus tuotteiden markkinointiin on aika rajallinen, mutta visuaalisuuteen voisi panostaa, hän pohtii.

Tieto leviää nopeasti

Keiteleen apteekilla on Facebookissa 350 seuraajaa, mikä on huomattava määrä suhteutettuna kunnan vajaaseen 2 500 asukkaaseen.

– Digi on äärimmäisen hyvä tiedonvälityskanava, pystyn jakamaan tietoa suoraan asiakkaille. Tieto leviää hyvin nopeasti verrattuna esimerkiksi lehti-ilmoitukseen.

Keiteleen apteekki hyödyntää digitaalisuutta myös asiakaspalvelussa. Neuvonnassa ovat apuna tabletit, joihin on ladattu Apteekkariliiton piktogrammioppaat. Niiden avulla palvellaan Keiteleen keskustaan perustetun vastaanottokeskuksen asukkaita.

Nyyssösen tarkoituksena on kehittää digitaalisuutta yhdessä Keiteleen aktiivisen yrittäjäverkoston ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa.

Kun eri tahot kertovat digimaailmassa toistensa järjestämistä tapahtumista ja kampanjoista, kaikki hyötyvät ja samalla oman alueen kotiseutuhenki vahvistuu.

Mitä mieltä olit artikkelista?

Agreed 0 times
Said to be thoughtful 0 times
Has raised questions 0 times
Disagreed 0 times